
Ži, smej sa, tancuj!
Štýly tancov - kvalifikácia našich učiteliek
ÁGNIJIN TANEC
Pôvodne Neytiri dance. Snáď každý pozná preslávený film Avatar a párik neohrabaný Jake-tajomná Neytiri. Film inšpiroval našu lektorku Nashitu Nandini sa zamyslieť nad celým príbehom a utvoriť dôstojný tanec, ktorý by dostatočne vyjadroval veľké prianie Neytiri, aby ľudia poznali skutočné bohatstvo ich záhadnej planéty Pandory a prestali ho ničiť. Tanec znázorňuje výjavy z pralesa, z hôr, z vodopádov. Pokojne sa na chvíľu môžete stať domorodcom, ktorý si chce skrotiť vlastného Ikrana-Vílu smrti a naučiť sa na ňom lietať, pokojne sa môžete ponoriť do hlbín pralesa a pozorovať Nantangy (zmijovlky) pri ich hrách, môžete byť hladným lovcom, ktorý si potrebuje zaobstarať nejaké mäso, môžete sa zvlažiť vodou z vodopádov, ktoré hučia v Lietajúcich horách alebo sa na chvíľu stať súčasťou Vitraya Ramunong - Stromu Duší. Vaše možnosti sú v tomto tanci neobmedzené. Dôležité je hlave svoj príbeh dokonale precítiť a čo najvernejšie ho vyrozprávať. Veď si prečítajte zopár spätných reakcií z hodín:
"Keď tancovala, videli sme motýle lietať okolo seba, spolu s ňou sme sa naťahovali za slnečnými lúčmi, striehli sme na korisť alebo sledovali rozvíjanie kvetných pukov. Spoločne sme sa prebudili a spoločne sme opäť zaspali. Spoločne sme žili príbeh iba jedinej tanečnice, ktorá len jednoduchým tancom dokázala pretvoriť úzku, zaprášenú starú triedu na prales plný zelene niekde na úplne inej planéte."
"Najprv som myslela, že sú to hory, no potom som tam videla vodopád a snažila som sa v ňom zachytiť tú jednu rybu, čo mi stále unikala. To, že v skutočnosti nie som mokrá od vody, ale od potu mi došlo až potom."
"Bojím sa preskočiť z vetvy na vetvu, podo mnou je príliš veľká výška. Aj keď tam je podlaha, cítim pod nohami kývanie sa stromu vo vetre - bojím sa skočiť...čo keď spadnem?!"
"Prebudila si sa a potom to už bolo ľahké... Najhoršie bolo iba vedieť, kde si sa zrazu ocitla."
"Nebudem loviť; nie som predsa hladná..." (smiech)
"Nevedela som, kde budem, tak som to obišla okolo hôr k vodopádom." (opäť smiech)
Tanec obsahuje veľa baletných prvkov, no i pozícií lovca či bojovníka, zaobchádzanie s lukom i nožom, chôdzu po špičkách, skákanie z vetvy na vetvu či let v povetrí. Hudba je priamo z filmu. Je to tanec, ktorý rozpráva príbeh, čo má vo vás zanechať práve posolstvo, ktoré predávala ďalej Neytiri i Jakeovi - poznať čistú krásu malých vecí okolo seba, ktoré nás neustále činia šťastnými. A i keď sa to tak nezdá, starajú sa o nás a milujú nás. Preto by sme to isté mali robiť aj my.
BALET
Klasický Európsky štýl tanca, jeden z najťažších na svete, pri ktorých sa tanečnice presúvajú po javisku v pôvabných pohyboch po špičkách prstov, odporujúc zákonom gravitácie, ten iste pozná každý a preto ho netreba zvlášť opisovať. Je to nádherný štýl s francúzskou terminológiou a zakladateľom bol slávny Ľudovít XIV. - Kráľ Slnko, ktorý sa mu tiež sám venoval a bol vynikajúcim tanečníkom.
"Len anjeli a baletky tancujú na špičkách prstov."
David Ira Rottenberg
KIZOMBA
Krásny moderný romantický tanec v štýle urban latino. Pre ženu sú charakteristické výrazné pohyby zadočka, má mnoho pozícií spoločných napríklad s argentínskym tangom, muž by mal byť teda aspoň priemerný tanečník. Tanec nie je náročný, prevádza sa v tesnom držaní, hudba je pomalá a príjemná. Vužívajú sa pestré krokové variácie, ktoré väčšinou nebývajú náročné na prevedenie či naučenie. Tancovať môžete aj v tom, čo bežne nosíte, no pre ženu sú ideálnejšie nohavice a lodičky ako sukňa alebo bosé nohy.
BURLESQUE
Tento pojem je naozaj ťažké definovať. Je to tanec prezentujúci ženskosť a sex-appeal každej ženy. Podporuje sebavedomie, rozvíja predstavivosť a tvorivosť. Rozdiel medzi Burlesque a Striptízom je ten, že Burlesque je skôr "tease", čiže dráždenie a vtipkovanie ako "strip", čiže vyzliekanie. Navyše Burlesky sa nikdy nezvlečú úplne. Umenie Burlesky je záležitosťou každej jednej osobitnej tanečnice, ktorá si sama určuje hranice, za ktoré už nezájde. Burlesque má dlhú históriu a veľa subžánrov - stačí si vybrať. Pôvodne to bolo divadelné umenie s nádychom satiry a frašky, ktoré malo poukazovať na danú dobu. Avšak v 19. a 20. storočí nastal prerod a stal sa z toho divadelný erotický tanec pre dospelých. Neprezentujeme ho, iba ho vyučujeme pre žienky, ktoré sa chcú cítiť krásne a sexy. Viac si môžete prečítať na https://dunyana-blog.webnode.sk/news/co-je-burlesque/
SAMBA
Je to tanec pochádzajúci z Brazílie, ktorý sa objavil v Európe v prvej polovici 20-tych rokov (1923-1925). Pre tento tanec je typický tzv. sambový pohup a pohyby panvou. V súčasnosti existuje veľmi veľa verzií samby, ktoré sa líšia rytmom, tempom a náladou. Samba má 2/4 alebo 4/4 rytmus a 52-54 taktov za minútu. Tento tanec sa neskôr dostal do celého sveta a je veľmi populárny.
BACHATA
Bachata je romantický tanec (latinsko-americký slaďák), plný vášne, ktorý pochádza z Dominikánskej republiky. Tancuje sa v úzkom držaní, nie je tak veľmi náročný na figúry ako je náročný na pohyb tela a prevedenie. Bachata využíva otočky partnera, partnerky, alebo bočné kráčanie, v ktorom má partner partnerku navinutú pri sebe a tak spoločne kráčajú a posúvajú sa bachatovými krokmi. Keď je to jemne zatancované pôsobí to veľmi efektne. Bachata sa tancuje na párty a po dynamickom tanci Salsa, je to príjemný oddych. "Bachata" sa tancuje na hudbu, kde prevláda hudobný nástroj gitara. U nás sa zatiaľ tancuje len Ladies Style/Solo.
HIGH HEELS/DIVA STYLE
Zaujímalo vás, ako to robia Beyoncé alebo sladké Pussycat Dolls, že sú vo svojich klipoch kráľovnami tanca? Odpoveď je v samostatnom, novom štýle High Heels/Diva Style, ktorý sa tancuje na naozaj vysokých podpätkoch. V niektorých pohyboch môže byť podobný tzv. Beach dance - plážovému tancu. Vaša prirodzená ženskosť a krása vďaka tomuto štýlu naozaj vynikne!
HOUSEWORK DANCE
Takzvaný "tanec domácich prác" bol vymyslený náhodne doma a na kurzoch našej Nashity spoločne s jej mamou a žiačkami. Ide o veľmi veselý, komický tanec, ktorý má za účel najmä pobaviť. Hlavným námetom je - ako už z názvu vyplýva - každodenný život. Nie je ťažký na prevedenie, skôr na výraz a mimiku. Obsahuje prvky ako napríklad odháňanie múch, umývanie okien alebo rýľovanie či jazdu na koni (bez koňa samozrejme :)). Charakteristický v tanečnom prejave je tzv. freestyle. Zaoberá sa (často aj vyzývavou či drzou) reakciou na dnešnú spoločnosť. Tancuje sa v každodennom oblečení na veselú, rýchlu, rytmickú hudbu. Viac v zaujímavostiach.
REGGAETON
Má charakteristický tanečný postoj v tvare obráteného U. Reggaeton (Latino urbano) je temperamentné spojenie Latina, Dancehallu, Hip Hopu a rytmus Dembow. Zvodné pohyby panvy, hrudníka množstvo izolácií v rytme Dembow, alebo typické Perreo na podlahe.
HIP-HOP (STREETDANCE)
Je to tanec, ktorý využíva mnohé prvky z iných tancov, preto ho môžeme nazvať aj rôznorodým tanečným štýlom. Hip-hop vlastným názvom používaným v zahraničí streetdance, začali tancovať prevažne černošský obyvatelia v New Yorku v 70.rokoch 20.storočia. Nedá sa presne definovať, aký je, pretože má mnoho tvárí a podôb. Nezastrešuje v sebe len tanec, ale je to kultúra, životný štýl.
CONTEMPORARY DANCE
Contemporary jazz, je štýl tanca zameraný na vnútorné emócie a cítenie človeka. Je to americký "súčasný tanec" pomocou, ktorého sa človek učí vyjadriť svoj postoj, vyplaviť svoje pocity a hlavne ovládať a zapájať všetky časti svojho tela do svojho prejavu. Nemá žiadne špecifické kroky a ani pravidlá. Je to voľný tanec, je to reč vášho vnútra. Súčasný tanec kombinuje techniky baletu a moderných techník, z ktorých vychádza. Tanečníci usilujú o podriadenie techniky a pohybu hlavnej myšlienke a celkovému prejavu. Technika stavia na práci s ťažiskom, jeho posunmi mimo os, kontrolovanými pádmi, pomalými a rýchlymi pohybmi, rovnako ako s abstrakciou v tanečnej reči. Náplňou výučby je tiež technická všestrannosť, objavovanie nových možností a hraníc tance a hľadanie jeho podstaty v najčistejšej forme.
SALSA - LADIES STYLE
Salsa je latinsko - americký tanec. Dnes je veľmi populárny aj v USA a Európe a zažíva boom aj v ČR. Španielske slovo salsa sa používa pre označenie omáčky, avšak hudobníci sa domnievajú, že v tomto prípade sa má na mysli skôr korenie, a skutočne práve toto vás napadne, keď si salsu prvýkrát zatancujete. Používajú sa charakteristické otočky. Tento tanec vychádza z tanca mambo, s ktorým má spoločné aj mnohé kroky, avšak dôraz sa kladie na iné doby.
ARGENTÍNSKE TANGO
Argentínske tango je hudobný a tanečný štýl, ktorý pochádza z konca 19. storočia z dvoch veľkých prístavov oblasti La Plata - Buenos Aires (Argentína) a Montevideo (Uruguaj). Tango pravdepodobne vzniklo zmiešaním ľudovej hudby radu európskych krajín (Taliansko, Rusko, Nemecko, Španielsko, Poľsko - prisťahovalci) a hudby miestnych Kreolov, černochov a Indiánov. Vyznačuje sa vášňou ale aj nostalgiou a melanchóliou. V dnešnej dobe je tango rozšírené takmer po celom svete. Má rôzne formy. Obyčajné tango (bez prívlastku) relatívne často tancované a vyučované, má s argentínskym tangom spoločného veľmi málo. Vzniklo na začiatku 20. storočia vo Veľkej Británii, keď sa pôvodné argentínske tango previedlo medzi štandardné tance. Zostala hudba (2/4 rytmus s voľným dôrazom) a celková nálada tanca. Rozdiel je zjavný hneď na držaní - argentínske tango má typické "guľaté" latinskoamerické držanie (do A alebo do H), bez predpísaných pravidiel. Oproti tomu britské tango má tesnejšie držanie s typickou polohou partnerkinej ľavej ruky s palcom pod partnerovým ramenom (poloha Y).
VIEDENSKÝ VALČÍK
Viedenský valčík je postupový, kolový tanec v 3/4 takte alebo zriedka (vlastne skôr) v 3/8 takte, dôraz je kladený na prvú dobu. Je to druh valčíka. Tento tanec sa tancuje v páre, a to tak, že jeden z páru vždy uhýba druhému, ktorý ide dopredu a počas prvého kroku otočí celý pár. Zaujímavosťou je, že bol prvým tancom, ktorý sa tancoval v tesnom uzavretom štandardnom držaní (Y). Valčík vznikol v Alpách, kde sa vyvinul spolu s ďalšími podobnými tancami z ľudového vzoru. Divadelnú premiéru mal roku 1787 v opere Una cosa rara (Vzácna vec, autorom je Vincent Martin) a hneď sa stal veľmi populárnym.
Štýly OT - kvalifikácia našich učiteliek
Aby ste mali trochu predstavu o tom, čo ponúkame na vystúpenia, urobili sme tu malú charakteristiku štýlov, ktoré vždy aspoň jedna z nás ovláda.
FANTASY/THEATRICAL BELLYDANCE
Anasma - The Fallen Angel (padlý anjel)
Autumn Ward - Enchantress (čarodejka)
Divadelná forma orientálneho tanca - tzv. scénický tanec. Tanec rozpráva nejaký príbeh alebo znázorňuje nejakú postavu či vec. K stvárneniu sa využíva naozaj všetko, čo len je dostupné - kostým, rekvizity, líčenie, prípadne iný umelec alebo aj kulisy. Vytvoriť efektný "scenár" k tomuto tancu zahŕňajúci aj zmenu kulís, asistenciu iných tanečníkov, osvetlenie, rozpis tanca a príbehu, je majstrovským dielom samo o sebe a tanečnice/íci, ktorí sa tomuto štýlu venujú by rozhodne mali mať aj základy divadelnej tvorby, dramatizácie a hry. Ako tanec je dosť náročný na prípravu aj na prevedenie.
CIGÁNSKE TANCE
Cigánske tance sa dosť líšia podľa miesta výskytu. Sú to krásne temperamentné, živé tance kočovných Rómov. Bývajú ovplyvňované tancami z kultúry, kde momentálne Rómovia žijú. U nás máme v ponuke cigánske tance z ruska, cigánske Flamenco z horúceho Španielska a cigánske tance z oblasti Slovenska a Poľska. Vyznačujú sa hlavne prácou s nohami a s dlhou širokou sukňou.
GHAWAZEE
Opäť cigánske tance, tentoraz však z vyprahlého Egypta. Tieto sú vždy improvizované, často tancuje v skupinke viacero žien naraz; vždy bez mužov. Používajú sa výrazné pohyby panvou a hrudníkom. Ako rekvizita sa často používajú činelky, shamadan, šabľa alebo aj saidi palička.
GODDESS DANCE
Alebo v preklade "Tanec bohyne" je tzv. pôvodná forma orientálneho tanca, ktorá sa na Blízkom východe tancuje už viac ako 5000 rokov. Je to tanec s pohybmi špecifickými; najmä pre tehotné ženy a deti. Je veľmi jemný, má skvelé účinky nielen pre ženu, ale aj pre jej potomka - je vedecky dokázané, že deti žienok, ktoré sa venujú tomuto tancu, sú omnoho vyrovnanejšie ako ich vrstovníci.
LATINO ORIENT
Nádherné spojenie ohnivých a temperamentných latinsko-amerických tancov (napríklad tango, salsa, rumba, cha-cha) a orientálneho tanca.
ORIENT CONTEMPORARY DANCE
Tento štýl je fúziou (spojením) klasického orientálneho tanca a contemporary dance, ktorý sa zaraďuje medzi tzv. Streetdance. Contemporary dance (v preklade "moderný tanec") čerpá z prvkov baletu a akrobacie, je založený na pocitoch a kontrolovaných pádoch.
NASHITA DANCE
Nový, krásny, jemný, ladný a temperametný štýl pomenovaný po našej Nashite. Necháva sa voľný priechod emóciám. Je spojením viacerých štýlov tanca (najčastejšie môžte vidieť prvky nielen klasiky OT, ale aj bollywoodskeho tanca, kathaku, muwashahatu, klasického perzského tanca, baletu a niekedy aj Hip-Hopu). Veľmi pekný moderný tanec obvykle na populárnu hudbu.
RAKS SHARQI
Tanec na klasickú orientálnu hudbu, ktorá by v sebe mala obsahovať minimálne dva odlišné rytmy. Tanečné pomôcky ako napríklad závoj, hodvábne vejáre, krídla Isis a podobne sú povolené, ale táto časť by nemala presahovať 1/3 z celého vystúpenia. Pokiaľ bude skladba obsahovať drum sólo, tato časť by taktiež nemala presahovať 1/3 z celého vystúpenia.
DRUM SOLO
Orientálny tanec za sprievodu hudby, ktorú vytvárajú iba bubny.
SHAABI
Funkciou shaabi ako tanca je pobaviť, tanečnice zdôrazňujú text posunkami. Tanečný štýl je hravý a flirtujúci, drzý a bezočivý zároveň, no silne ovplyvnený folklórom. Pohyby sú viac "zemské", nie sú na špičkách tak ako v klasickom Raks Sharki, bez veľkého množstva otočiek alebo krokov, pohyby sú jednoduchšie, ale plné emócií, jeho funkciou je pobaviť.
TARAB
Nádherný klasický tanec zo Zlatej Éry. Tanečnica v ňom doslova "pláva" po melódii. Posunkami sa poukazuje na text, ktorý rozpráva vždy nejaký príbeh. Na pôvodné skladby pre Tarab sa nesmelo tancovať - považovali to sprvu za "znesvätenie", čož je v podstate pravda - tieto skladby totiž trvali aj trištvrte hodiny a tanečnica by sa uštvala k smrti. Z toho dôvodu sa neskôr skladby upravili a skrátili na nejakých 4-5 minút, pre Tarab je charakteristická začiatočná improvizácia hudobníkov (a teda aj tanečnice) v prvej časti skladby pri živej hudbe.
BELEDI
(tiež baladi alebo beladi) Beledi je folklórny, zemitý tanec v 4/4 rytme. Je to veľmi hravý a živý tanec. Kostým tvoria len beledi šaty, ktoré bývajú vyrobené z prírodných materiálov, čo im dodáva folklórny vzhľad.
MELAYA LEFF
Alebo Eskandarani/Iskandarani či Alexandrijský tanec je veľmi veselý a koketný a tancuje sa s veľkou čiernou šatkou, ktorou sa rôzne krúti a máva (nie ako so závojom). Má znázorňovať Alexandrijské dievčatá (v tejto oblasti tanec aj vznikol), tancuje sa v krátkych zdobených šatách, často s rôznymi volánikmi, kvetinami a v pestrých farbách a buď naboso alebo v topánkach na opätku.
SAIDI
Štýl saidi pochádza z Egypta z oblasti zvanej Saidi. Saidi je tanec veľmi živý, hravý, až laškovný, v 4/4 rytme. Zároveň je to štýl zemitý, a preto sa používajú rôzne poskoky. Tancuje sa s jednou alebo dvoma palicami, pôvodne vyrábanými z bambusu.
Využívajú sa rôzne náročné prvky, ako je točenie v ruke či točenie celého tela s palicou položenou na hlave. Na saidi nosia tanečnice dlhé beledi šaty, ktoré môžu byť doplnené o šatku cez boky či šatku na hlavu.
KHALEEGI
Je to rýchly skupinový tanec, ktorý tancujú výlučne ženy pre ženy. Veľkú úlohu tu hrajú vlasy, preto sa tomuto štýlu hovorí aj "tanec vlasov". Tanečnica má vlasy rozpustené a pohybuje s nimi zo strany na stranu. Tancuje sa prevažne v dlhej voľnej tunike.
IRAQI
Krásny folklórny tanec z Iraku. Používajú sa najmä pohyby hlavy - krútenie, trasenie, zakláňanie... Dôležité sú dlhé vlasy, ktorými sa rôzne hádže zo strany na stranu. Kostým tvoria charakteristické šaty, ktoré môžu byť jedno- alebo dvojdielne.
ZAAR
Je egyptský tranzový tanec- lepšie povedané rituál, pri ktorom sa z tela ženy vyháňajú zlí duchovia. Tancuje sa na špecifický rytmus, ktorý sa stále zrýchľuje a "tanečnica" sa pohybuje v rýchlych pohyboch, hlavne hlavou, čím sa dostáva do tranzu. Tancuje sa v skupinee ale v javiskovej upravenej forme sa veľakrát tancuje aj sólo.
SÚFIJSKÝ VÍRIVÝ TANEC SEMA
Vychádza zo sufizmu, kde sa tento tanec používa na dosiahnutie tranzu. Tanečníci ho pôvodne dokázali tancovať aj celé hodiny. Je dosť náročný nielen na udržiavanie rovnováhy, ale aj na kondíciu a poriadne zapracujú aj svaly nôh. Obvykle spočíva len v "jednoduchom" vírení okolo vlastnej osi, my sme tam zahrnuli aj iné tanečné prvky; hlavne ruky. Tancuje sa vždy v dlhej bielej vlajúcej sukni, najčastejšie s rozpustenými vlasmi.
TRIBAL FUSION
Možno povedať, že Tribal Fusion je veľmi premenlivý štýl, ktorý prechádza obdobím dramatických zmien. Tribal Fusion je náročný tanečný štýl, ktorý vypadá nádherne a ktorý sa často tancuje na modernú západnú hudbu, čo určitým spôsobom vysvetľuje jeho obľubu medzi západnými tanečnicami. Je charakteristický hadími pohybmi rúk, vlnami telom, záklonmi a väčšinou pomalou avšak premenlivou hudbou. Kostýmy sú bohato zdobené trblietkami, peniažtekmi, rôznymi kovovými ozdobami a pod. Najznámejšou tanečnicou Tribal Fusion štýlu je Rachel Brice (obrázok).
AMERICAN TRIBAL STYLE
Pre tento štýl je charakteristická improvizácia, teda neuvidíte tu žiadne spoločné choreografie. Tanec pozostáva z viacerých tanečníc, ktoré vedie jedna - hlavná tanečnica, ktorá zadáva signály ostatným. Tento tanec môže predvádzať aj jedna tanečnica, vždy sú však v pozadí aj iné. Kostým tvorí obyčajne široká sukňa so strapcami, pantalony (turecké nohavice), choli (tričko pod prsia), navrchu podprsenka. Na hlave majú tanečnice množstvo kvetov a iných ozdôb. Dôležitý je takisto veľmi výrazný make-up. Je to veľmi náročný štýl; tanečnice sa často kvôli sile a zároveň ohybnosti venujú ešte iným telesným aktivitám.
BALET ORIENT
Tento nádherný štýl je spojením baletu a orientálneho tanca. Tancuje sa väčšinou na pomalú, dramatickú a zároveň jemnú hudbu.
BOLLYWOOD DANCE
Tento tanec je spojením viacerých štýlov, no základ tvorí kathak - klasický tanec zo severu indie. Ľudia ho často poznajú z bollywoodskych filmov. Kostýmy sú veľmi rôznorodé.
BHANGRA
Starý tanec sedliakov zo severnej Indie, ale teraz ho poznajú všetci indovia. Tancuje sa často na slávnostiach ako zber úrody, svadba apod. Taktiež je veľmi rozšírený aj medzi indickými migrantmi - či už v Anglicku, Amerike, Francúzsku alebo kdekoľvek inde. Technicky nie je veľmi náročný. Výhodou je, že v tomto tanci sa nepoužívajú mudry (symbolické gestá rúk), ktoré sa teda nemusíte učiť. Z toho dôvodu nie je ťažké sa k tanečníkom hocikedy pridať.
ALLA KUSHNIR
Tento temperamentný tanec prebúdza fantáziu a divákom dáva žasnúť nad schopnosťami tanečnice pracovať so svojím telom. Začiatok býva obvykle pomalý, často sa využívajú rekvizity ako shamadan a sviečky/sviečky na tácke; v druhej časti vystúpenia sa tanečnica doslova vyzblázni - tanec prudký, veľmi temperamentný, pohyby sú veľmi výrazné, dôležitá je aj mimika.
EMOCIONÁLNY TANEC
V tomto štýle nejde o precíznu techniku, ale o precítenie tanca. Veľmi dôležitá je mimika a gestikulácia. Tanec môže byť statický, dôležité je vtiahnuť diváka do pocitov tanečnice. Môžu sa používať rôzne rekvizity.
BHARATANATYAM
Krásny, pomalý aj keď veľmi náročný tanec na prevedenie. Zaraďuje sa medzi indické chrámové tance. Obvykle býva pomalý a rozpráva nejaký príbeh z bohatej indickej mytológie. Používa sa karnatická hudba a charakteristické kostýmy. Čstá je práca s nohami. Má niekoľko častí a pôvodne sa tancoval celé hodiny.
KATHAK
Klasický tanec severnej Indie. Pomocou gest mudry komunikuje rozprávač s obecenstvom a hovorí im nejaký príbeh, často z bohatej indickej mytológie. Je v ňom veľa arabských prvkov vzhľadom na to, že indickí tanečníci sa nechali inšpirovať potulnými arabskými umelcami a tanečníkmi.
BOLLYWOOD MUJRA
Tento štýl tanca, ktorý sa zrodil v bollywoode je niečo medzi Kathakom a Bollywoodskym tancom. Takisto rozpráva nejaký príbeh. Obvykle rýchly a dynamický, veselý tanec. Kostýmy sú takmer totožné s kostýmami na Kathak, ibaže sú oveľa ozdobnejšie.
GOTHIC BELLYDANCE
Je to vlastne temná odnož orientálneho tanca. Tanečnice gothic štýlu môžu byť kabaretné alebo tribalové (u nás iba tribalové). Tento tanec má ukázať "temno" v duši, čiže tmavé stránky osobnosti tanečnice. Tanečnice sa obliekajú do tribal fusionových kostýmov, vždy do tmavých farieb (najčastejšie čierna), majú výrazný make-up. Tento tanec má tanečným prevedením blízko ku fantasy štýlu. Najznámejšou predstaviteľkou je Ariellah (obrázok).
PERZSKÝ TANEC
Krásny klasický perzský tanec s grandióznymi pohybmi známy aj ako "balet orientu". Jemný, sprevádzaný krásnou perzskou hudbou.
CHIFTETELLI
Chiftetelli je tanec z turecka, aj keď niektoré zdroje uvádzajú, že pochádza vlastne zo starovakého Grécka. Tanec je plný emócií, často sa tam zamiešavajú aj doslova akrobatické prvy; často sa využíva aj parter. Je možné ho tancovať aj s činelkami zills, ktoré vklepkávajú rytmus tak charakteristický pre tento tanec. Môže byť rovnako pomalý, ako aj veľmi temperamentný.
MUWASHAHAT
Krásny folklórny tanec z južného Španielska. Obvykle sa tancuje so šatôčkami alebo vreckovkami. V pohyboch sa odráža orientálny vplyv, je jemný a ladný.
ORIENTÁLNE TANCE A ZÁVOJ
Orientálny tanec so závojom spropagovala Samia Gamal (jedna z legiend orientálneho tanca prvej polovice 20.stor.), ktorá používala závoj, aby si zlepšila držanie rúk. Odvtedy čoraz viac tanečníc používa závoj ako rekvizitu. Avšak v súčasnosti sa závoj používa len na začiatku predstavenia, počas vstupu na javisko. Naproti tomu americké tanečnice používajú závoj rôznymi spôsobmi. Tanečnica zvyčajne vstúpi na javisko so závojom ovinutým okolo kostýmu, ktorý potom odvinie a šikovne ním krúti. Americké tanečnice taktiež obohatili orientálne tance o tanec s dvoma a viacerými závojmi súčasne. Podľa efektu, aký chce tanečnica dosiahnuť používa závoje rôznych tvarov, veľkostí a materiálov. Dĺžka závoja je väčšinou prispôsobená výške tanečnici. Čo sa týka tvarov, závoj môže byť obdĺžnikovitý alebo do poloblúka. Obdĺžnikovitý ponúka väčšie množstvo pohybov, zatiaľ čo manipulácia so závojom do poloblúka je jednoduchšia. Závoje môžu byť vyrobené z hodvábu, šifónu, polyesteru, atď. Vo všeobecnosti závoj by mal byť dostatočne ľahký, aby sa mohol jemne vznášať vo vzduchu.
ORIENTÁLNE TANCE A PALIČKA
Orientálny tanec s paličkou, myšlienka tohto spojenia, pochádza z folklórneho tanca egyptských pastierov, najmä z oblasti Saiidi v Hornom Egypte. Tradičný mužský tanec sa volá Tahib. Tahib je bojové umenie, v ktorom dvaja bojovníci za sprievodu hudby používajú paličku, v arabčine nazývanú Assaya, aby zasiahli a odrážali súperove údery. Neskôr ženy včlenili paličku do tanca ako tanečnú rekvizitu a používali ju na imitáciu tohto typicky mužského tanca. Palička, ktorá sa využíva v brušnom tanci je zvyčajne bambusová palica so zahnutým koncom, môže byť zdobená farebnou stuhou. Tanečnica má väčšinou oblečenú dlhú tuniku taktiež nazývanú galabeya, bedrovú šatku s mincami a šatku na hlave.
ORIENTÁLNE TANCE A SVIEČKY
Tanec so sviečkami pochádza z Grécka (Metalini Greece ), z oblasti hraničiacej s Malou Áziou - Tureckom. Tento tanec je tradičným folklórnym tancom. Tancuje sa na rytmus Sirto, sviečky sa držia v dlaniach.
ORIENTÁLNE TANCE A MEČ
Orientálny tanec s mečom alebo Rak sal sayf nebol veľmi rozšírený na strednom východe. Muži v Egypte tancovali tanec nazývaný el ard, išlo o bojové umenie, ktoré zahŕňalo meče ohnuté smerom nahor, avšak ženy s mečmi ako rekvizitami nezvykli tancovať. Orientálne tance s mečom sú typickejšie pre Ameriku a iné západné krajiny, znázorňujú moc a silu ženy.
ORIENTÁLNE TANCE A KRÍDLA ISIS
Sú tanečnou rekvizitou, ktorá pochádza z Ameriky tak, ako aj mnoho ďalších moderných rekvizít a nespadá do tradičnej kultúry Stredného Východu. Nejde o tradičnú rekvizitu využívanú v brušnom tanci. Názov pravdepodobne súvisí s ich podobnosťou k egyptskej bohyni Isis, ktorá bola znázorňovaná ako kľačiaca dáma s krídlami.
ORIENTÁLNE TANCE A FAN VEILS
Pochádzajú z čínskej kultúry, v USA sa orientálne tance v spojení s fan veils začali používať okolo roku 2003. V tom čase sa konalo v USA mnoho vystúpení čínskych tanečníkov.